1. آموزش دیجیتال مارکتینگ
  2. سئو
  3. تحقیق کلمات کلیدی
  4. استراتژی خوشه محتوا (تاپیک کلاستر Topic Cluster) + فیلم

استراتژی خوشه محتوا (تاپیک کلاستر Topic Cluster) + فیلم

استراتژی خوشه محتوا در سئو

Topic Cluster (خوشه محتوا)

بنظر من یکی از بهترین استراتژی هایی که در سئو وجود داره، استراتژی خوشه محتوا هست. بخاطر تجمع محتوایی که با پیاده سازی ایجاد میشه و پوشش دادن کامل یک حوزه کاری که در ویدئو نحوه پیاده سازیش آموزش داده شده و این مدل رو توضیح دادم و در بخش آموزش سئو تمامی مباحث تحقیق کلمات کلیدی و استراتژی های لینک سازی داخلی بر اساس همین مدل هست.

مقایسه مدل استراتژی های قبلی با تاپیک کلاستر

1)مدلی که قبلا پیاده میشد بر این اساس بوده که همه ی محتواها بدون ساختار در چندین دسته بندی قرار داده میشد مثل تصویر زیر

استراتژی های قدیمی سئو

2) اما در مدل استراتژی خوشه محتوا ما مقالات رو در دسته بندی ها از نظر معماری سایت، URL و لینک دهی در یک خوشه قرار میدیم مثل تصویر زیر

استراتژی خوشه محتوا

اصطلاحات خوشه محتوا

  • پیلار پیج (pillar page)
  • کانتنت کلاستر (cluster content)
  • پل در خوشه محتوا

pillar page

ما در استراتژی خوشه محتوا همونطور در تصویر میبینید یک پیلار پیج داریم که فرمت محتوای مرجع رو داره که به همه ی صفحات لینک میده و بصورت برعکس هم این این سازی انجام میشه. البته باید بدونید که مدل محتوایی پیلار همیشه یکسان نیست و متفاوت است.

بعضی وقت ها مدل محتوای آسمان خراش، در بعضی مواقع دسته بندی یا بصورت لندینگ پیچ که نحوه استفاده از آنها و جزییات استراتژی خوشه محتوا رو در دوره سئو آموزش خواهیم داد.

cluster content

محتواهای یک خوشه هستند که هر صفحه دربرگیرنده یک یا چند کلمه کلیدی هست و روی کلمات کلیدی خود سئو میشوند و هر یک ترافیکی رو برای وبسایت ایجاد میکنند.

پل ها در خوشه محتوا

پل ها در خوشه محتوا به مدل های مختلفی هستند در صورتی که به اشتباه خیلی از افراد فقط از لینک های به عنوان پل در خوشه محتوا یاد میکنند در صورتی که شما میتونید برای برقراری ارتباط بین دو خوشه علاوه بر لینک سازی از پل های محتوایی یا سایر پل ها استفاده کنید.

مزیت های استراتژی خوشه محتوا

  • پوشش کلمات کلیدی مهم و پرسرچ + تعداد خیلی زیاد Keyword long tail
  • اجرای تجمع محتوا (تخصصی نشان دادن یک سایت به کاربران و گوگل)
  • سریعتر رتبه گرفتن برای کلمات کلیدی 1 یا 2 سیلابی
  • تا زمانی کلمات پر رقابت ورودی بگیرند، از لانگ تیل ها ورودی کسب میکنید
  • ایجاد ترافیک بسیا بالا

چند سطحی شدن در خوشه های محتوایی

چند سطحی شدن در خوشه های محتوایی

مثل تصویر بالا بخش پایینی عکس، امکان داره خوشه های محتوایی تا 2، 3 الی 4 سطح هم پیشروی کنند که بر اساس گستردگی و بزرگی یک خوشه مشخص میشه که به این استراتژی، استراتژی سیلویی هم گفته میشه که بنظر من اسم ها مهم نیستن زیاد همینکه درست پیاده سازی کنید عالیه.

برای اینکه چند سطحی شدن یک خوشه رو مشخص کنید بنظر من حتما باید در حوزه کاری مد نظرتون تسلط داشته باشید تا بتونید به خوبی چند سطح شدن رو به خوبی مشخص کنید.

محتواهای دوره آموزش تحقیق کلمات کلیدی

استراتژی قیف فروش در سئو (سفر مشتری)
استراتژی کلمات کلیدی
آموزش گوگل ترندز
کلمات کلیدی سرچ شده در گوگل (آنالیز کلمات کلیدی در گوگل)
لیست کلمات کلیدی با ابزار keyword shitter
تعداد جستجوی کلمات کلیدی (با ابزار keyword planner)
درجه سختی کلمات کلیدی (تعیین رقابت)
آنالیز بک لینک (فهمیدن تعداد بک لینکهای سایت با Mozbar برای سنجش رقابت)
نمونه کلمات کلیدی (فایل اکسل استراتژی keywords)
کلمات کلیدی سایت چگونه تعیین میشوند؟ (چک لیست کلمات کلیدی)
چگونه در گوگل معروف شویم ؟ (به کمک تکنیک ترکیب کلمات کلیدی)
کلمات کلیدی lsi چیست ؟

نوشتهٔ پیشین
ثبت در سرچ کنسول (آموزش معرفی سایت به وبمستر گوگل)
نوشتهٔ بعدی
استراتژی قیف فروش در سئو (مدل سفر مشتری)

8 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • استاد سلام ضمن تشکر از شما برای این آموزشهای بسیار ارزشمند در مورد خوشه محتوا سوالی دارم
    بعد از اینکه خوشه محتوا رو مشخص کردیم ظاهرا باید از اخرین و پایین ترین خوشه شروع به تولید محتوا کنیم ، درسته ؟
    مثلا اگر خوشه ما به شکل زیر باشه

    1- طرز تهیه کیک ( کلمه کلیدی اصلی )
    2- طرز تهیه کیک ساده ( زیر شاخه کلمه کلیدی اصلی )
    3- طرز تهیه کیک ساده با شیر ( زیر شاخه طرز تهیه کیک ساده )

    اگر چنین خوشه بندی داشته باشین ظاهرا باید اول برای گزینه 3 محتوا تولید کنیم ، بعد برای گزینه 2
    حالا از 3 به 2 لینک داخلی بدیم

    بعد برای گزینه 1 محتوا تولید کنیم و از 2 به 1 لینک داخلی بدیم

    من درست گفتم یا برعکس گفتم ؟

    لطفا همین قسمت رو یک توضیح کامل بدین از سرگردانی در بیام

    خیلی ممنون از سایت خوب و مطالب عالی و اموزشهای کم نظیر شما

    پاسخ
    • مرتضی عظیمی
      آوریل 7, 2020 11:47 ب.ظ

      برای مشخص کردن این موارد باید در مرحله اول نیت کاربر از سرچ رو مشخص کنی که چه فرمت محتوایی (دسته بندی، مقاله، محصول یا ابزار) میتونه موفق باشه
      و موضوع بعدی مشخص کردن کلمه کلیدی پیلارپیج هست، برای مثال برای کلمه ی کلیدی طرز تهیه کیک ، میتونیم روی کلمه کلیدی طرز تهیه کیک ساده کار کنیم که تازه فرمت محتوای پیلار پیج میتونه یک مقاله باشه !
      ولی برای همه ی محتواها یک دسته بندی هم داریم که میتونه یک کلمه کلیدی داشته باشه یا اصلا بدون کلمه کلیدی باشه (باید تحقیق بشه) و بعد تمرکز روی مقاله باشه و از دسته بندی برای گردش قدرت در خوشه محتوایی و همپوشانی (برای این موضوع سعی میکنم یک آموزش بذارم داخل سایت) استفاده کرد.

      پاسخ
  • استاد سلام مجدد
    فرض کنین ، ما یک پیلار پیج داریم و مثلا 5 تا کانتنت کلاستر
    حالا میخوام شروع کنیم به نوشتن محتوا

    راه اول :
    از کانتت کلاسترها شروع میکنیم به نوشتن و بین کانتنت کلاسترها لینک سازی میکنیم و بعدا پیلارپیج رو درست میکنیم و از همه کانتنت کلاسترها به پیلارپیج لینک میدیم

    راه دوم :
    پیلارپیج رو درست میکنیم ، بعد کانتنت کلاستر اول و دوم و….تا پنجم و اول بین کانتنت کلاسترها لینک سازی میکنیم بعد از همه کانتنت کلاستر ها لینک میدیم به پیلار پیج

    کدام یک از دو راه بالا درسته ؟

    پاسخ
    • مرتضی عظیمی
      آوریل 11, 2020 6:19 ب.ظ

      برای این موارد خیلی سخت گیری نکنید !
      مهم اینه که فرایند سئو از پایین (کلمات کلیدی لانگ تیل) به بالا باشه تا راحت تر نتیجه بگیرید
      نحوه ساختن صفحات مهم نیست
      الویت تمرکز برای سئو مهم هست

      پاسخ
  • استاد سلام
    وقتی کلیات خوشه محتوا و موضوع مقاله های خوشه رو مشخص کردیم
    باید به همون ترتیب خوشه محتوا دسته بندی هم ایجاد کنیم ؟
    منظورم اینه که این مقالات هر خوشه رو فقط با لینک سازی به هم مرتبط میکنیم یا باید براش دسته بندی هم در مقالاتمون ایجاد کنیم ؟ تا از طریق دسته بندی هم این مقالات به هم مرتبط بشین؟

    پاسخ
    • مرتضی عظیمی
      آوریل 18, 2020 2:22 ب.ظ

      سلام رضا جان
      اینکه پیلاپیج یک خوشه دسته بندی ب(وبلاگ یا محصولات) یا صفحه نهایی (وبلاگ یا محصول یا ابزار ) باشه کاملا بر اساس نیت کاربر و هدف کاربر از جستجو میشه.
      در نتیجه برای مشخص کردن پیلار زمان کیورد ریسرچ هدف کاربر از سرچ رو تشخصی میدیم و در نهایت استراتزی رو مشخص میکنیم .
      برای یادگیری تشخصی نیت کاربر میتونی از مقاله زیر و توضیحاتش استفاده کنی
      https://jazbmarketing.ir/search-intent-seo/

      پاسخ
  • سلام. اول تشکر بابت مطالب ارزشمندتون. سوال دارم در مورد چینش منوها
    آیا نام گذاری منو سایت بر اساس کلمات کلیدی پرجستجو درسته چون اگه اشتباه نکنم قبلا این طور بود که هر منو بر اساس کلمات کلیدی پرجستجو چینش میشد و مقاله های هر منو حاوی کلمه کلیدی اون منو بود. با توجه به این که گوگل رفته به سمت سئو معنایی آیا متد قبلی تغییر کرده، یعنی فقط باید بر اساس شناخت بازار هدف و جستجوی مخاطبین نام گذاری کرد منوها رو، لطفا اگه اشتباه گفتم من رو راهنمایی کنید. سپاس فراوان

    پاسخ
    • مرتضی عظیمی
      ژوئن 22, 2020 5:13 ب.ظ

      سلام وقتتون بخیر
      استفاده از کلمه کلیدی در لینک هایی که بخش منو قرار داده میشه یک روش مناسب بوده که از قبل تا الان استفاده میشه
      ولی بیشتر در سایت برای هدایت کاربر انجام میشه
      مثلا برای کتگوری هدفون طبیعتا باید با همین کلمه در منو قرار بدیم تا کاربر هم به راحتی به نتیجش برسه که با این تفاسیر برای سئو هم اوکیه در کل

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

عضویت ویژه

با تهیه عضویت ویژه در هر شاخه ای از سئو که نیاز دارید میتونید به ویدئوهای کامل اون دسته بندی دسترسی داشته باشید.

با اضافه شدن آپدیت هم به همه ی مطالب دسترسی خواهید داشت.

برای خرید اینجا کلیک کنید

فهرست