گزارش AMP در سرچ کنسول جدید
فهرست این صفحه
گزارش AMP در گوگل وبمستر
قبل از اینکه به شرح گزارش AMP در سرچ کنسول بپردازیم لازم است AMP را تعریف کنیم.AMP در واقع مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages است. این عبارت به این معنا است که باید سرعت بارگذاری صفحه را در گوشیهای تلفن همراه افزایش دهیم.
گزارش AMP در واقع میزان واقعی سرعت بارگذاری صفحه در گوشیهای تلفن همراه را به مخاطبان نشان میدهد. به این ترتیب میتوان با بهینهسازی سرعت بارگذاری صفحات بر میزان ترافیک سایت افزود در ادامه به شرح گزارش AMP میپردازیم.
محتویات گزارش AMP
به طور معمول در یک گزارش AMP با چنین قسمتهایی روبرو میشوید:
· هشدارها؛ در این حالت ارور و خطایی در نحوه بارگذاری صفحات سایت شما روی نداده است. در این حالت تنها توصیههایی برای بهبود وضعیت بارگذاری صفحات در اختیار شما قرار داده میشود.
· مجموع صفحات AMP در گزارش باید با تعداد این صفحات در سایت برابر باشد.
ارورهای موجود در گزارش AMP
در این گزارش با چنین خطاهایی روبرو میشوید:
۱. عدم تطابق محتوا: نبود ویدئوی مورد نظر
در این حالت ویدئویی که در محتوای اصلی سایت وجود دارد در AMP مشاهده نمیشود. معمولاً تمام محتواهای ارزشمند موجود روی سایت باید در گزارش AMP شما نیز موجود باشند. در صورتی که ویدئو مورد نظر شما در دو URL به کار رفته باشد، با چنین اخطاری روبرو خواهید شد.
۲. اندازه کوچک تصاویر
در این حالت اندازه تصویر موجود در سایت از اندازه استاندارد که از سوی گوگل تعیین میشود، کوچکتر بودهاست. به این ترتیب شما شانس دستیابی به کاربرانی که در بخش جستجو از تصاویر با اندازه بزرگتر استفاده میکنید، محروم میشوید. به این ترتیب بهتر است در اولین فرصت نسبت به ویرایش اندازه تصاویر اقدام کنید.
این دو خطا تنها دو مورد از خطاهای رایج در این گزارش AMP هستند و در ادامه قصد داریم با اولویتبندی و نحوه رفع این خطاها بیشتر آشنا شویم.
اولویتبندی و رفع مشکلات موجود در گزارش AMP سرچ کنسول
با استفاده از گزینه فیلتر هشدارهای موجود در صفحهای که خلاصه خطاهای AMP را در اختیار شما قرار میدهد، تنها روی ارورهای موجود متمرکز شوید. پیشنهاد ما این است که همواره از از رایجترین ارور آغاز کنید.
دقت کنید که آیا این امکان وجود دارد که بخش عمدهای از ارور توسط یک خطای جزئی در سایت روی داده باشد. برای این منظور میتواند با استفاده گزینه جزئیات، که در ردیف قرار داده شدهاست، توضیحات مربوط به یک خطا را به دقت مطالعه کنید.
سپس با استفاده از گزینه Inspect صفحه موردنظر را ارزیابی کنید. به عنوان مثال ممکن است شما اروری را رفع کنید ولی از آنجایی که مجدداً سایت را مورد پیمایش قرار ندادهاید، همچنان این ارور را در صفحه AMP مشاهده کنید.
اگر یک ارور جدی را در AMP مشاهده کردید، دقت کنید آیا این ارور در سایر قسمتهای سایت نیز اختلال ایجاد کرده است یا خیر. اگر افت شدید را در یک بخش پیدا کردید، متوجه میشود که این ارورها در یک URl روی دادهاند.
پس از اینکه تمام ارورهای موجود در گزارش را رفع کردید، بهتر است سایت را برای بار آخر امتحان کنید و ببینید که آیا عملکرد سایت بهبود پیدا کرده است یا خیر.
سپس به صفحه اصلی گزارش بازگردید و با کلیک روی گزینه Validate & Update Google اعتبار سایت را تأیید کنید و به گوگل اطلاع دهید که مشکلات موجود در AMP سایت سازمان برداشته شدهاست.
پس از رفع تمام ارورهای موجود در گزارش، زمان آن رسیده است که به هشدارها نیز رسیدگی کنید. بنابراین با استفاده از فیلتر محتویات صفحه گزارش، هشدارها را باز کنید و آنها را رفع کنید.
در آخر
این روزها با توجه به افزایش تعداد کاربران گوشیهای تلفن همراه و سرعت بارگذاری صفحات سایت در مرورگر گرهای گوشیهای تلفن همراه نیز به اندازه مرورگرهای رایانهای اهمیت پیدا کردهاست.
کاربران امروزی به هیچ عنوان منتظر بارگذاری یک سایت نمیمانند و با مشاهده کوچکترین تاخیر در بارگذاری، سایت را ترک میکنند و به سراغ گزینه بعدی در صفحه نمایش نتایج گوگل میروند.
بنابراین اگر به اندازه ترافیک و میزان رضایت کاربران اهمیت میدهید، بهتر است به ارورهای موجود در گزارش AMP نیز توجه کنید. تا جای ممکن این خطاها را برطرف کند. وبمسترها با استفاده از گزارش AMP در سریعترین زمان از مشکلات موجود در سایت اطلاع پیدا میکنند و در نهایت تجربه دلچسب تری را برای کاربران به وجود میآورند.